הורים, בית אבות סיעודי ומה שביניהם

● בתי אבות תשושי נפש
●בתי אבות סיעודים
●בתי אבות לאלצהיימר
●בתי אבות לתשושים
●דיור מוגן

בית אבות סיעודי

הורים, בתי אבות ומה שביניהם: טיפול משפחתי מסייע

בית אבות סיעודי -הרגע הזה, בו אתם מוסרים את הוריכם לבית אבות סיעודי, הינו רגע מורכב וטעון מאין כמוהו. טיפול משפחתי יכול לסייע לקבל את ההחלטה הנכונה בזמן הנכון, ולנטוע בכם את התחושה שאינכם לבד במערכה

.

רבים מאתנו נדרשים לעמוד בפני סיטואציה משפחתית מורכבת, שכוללת את ההכרה שלהורינו יהיה טוב יותר בבית האבות מאשר בבית. הסיבות לכך מגוונות: אחד ההורים סובל מאלצהיימר או מחלה דמנטית, למשל. ההורים הזדקנו ואינם יכולים להתמודד עם החיים בכוחות עצמם. ההורה הופך לאלמן (או לאלמנה) ונספג בבדידות. יהיה אשר יהיה, הנחת היסוד היא, שאתם סבורים שהמעבר לבית האבות יקל על הוריכם וישפר את חייהם.

אבל כולנו יודעים שהדברים אינם כה פשוטים. ראשית, הורים רבים אינם רוצים להתגורר בבית אבות. חלקם אינם מעוניינים לבלות את שארית חייהם בחברת אנשים בני גילם. אחרים יחושו שמדובר ב"תחנה האחרונה" והם אינם חפצים בכך. חלקם אף יטיחו בכם האשמות שונות ("אתם רוצים להיפטר ממני") שאינם קלים לשמיעה. ההתמודדות עלולה להיות קשה ומבלבלת אף יותר, במקרה בו אחד ההורים סובל מאלצהיימר או דמנציה ואינו לגמרי מודע למצבו.

מצד שני, גם לכם לא קל. אדם שנדרש להפוך ל"הורה" להוריו נמצא בעמדה לא פשוטה מבחינה רגשית. הידיעה שאין ביכולתכם לטפל בהוריכם בכוחות עצמכם, או לסייע בהחלמתם, עלולה להוביל לתחושות אשמה. בנוסף, לא כל האחים במשפחה תמימי דעים לגבי הטיפול המתאים בהוריהם המזדקנים או החולים, מה שמוביל לעיתים למריבות ולריחוק.

כשחושבים על טיפול משפחתי, בדרך כלל מדמיינים את המשפחה הגרעינית הקלאסית: הורים בגיל העמידה וילדים בגיל בית הספר. אולם מסגרות של טיפול משפחתי מתאימות למגוון רחב של תרחישים, ובין היתר גם לאחים והוריהם הנמצאים בפני דילמת "בית האבות סיעודי".

במה טיפול משפחתי יכול לסייע? ראשית, בהבנת הסיטואציה המורכבת על שלל מאפייניה הרגשיים העמוקים. הבנה זו מהווה בסיס לפירוק עדין של כעסים ומוקשים רגשיים שונים שמופנים כלפי בני משפחה בסיטואציה זו. בראש ובראשונה, ננסה לגרום להוריכם להבין אתכם, ולכם להבין טוב יותר את הוריכם. ננסה גם להעמיק את החיבור הרגשי בין האחים ובני המשפחה השונים הנדרשים לתעצומות נפש במקרים כגון אלו. הטיפול הינו אפקטיבי גם במקרים בהם אחד ההורים בריא וההורה השני סובל מדמנציה וזקוק לפתרון.

במקרים כגון אלו, לטיפול משפחתי יש מטרה אופרטיבית: להבין אם אכן נכון עבור האב או האם המזדקנים לעזוב את הבית ולעבור להתגורר בבית האבות. האם זה הדבר הנכון עבורם, הן במקרה של אלצהיימר והן במקרים אחרים? האם זה הדבר הנכון עבור המשפחה? האם קיימת תשתית של תמיכה משפחתית במקרה והמעבר ייצא או לא ייצא אל הפועל?

בסופו של דבר, טיפול משפחתי קצר-מועד זה יסייע לכם לקבל את ההחלטה הנכונה עבור ההורים שלכם, במינימום חיכוכים ובמקסימום שיתוף פעולה. בנוסף, הטיפול יחזק וילכד אתכם כמשפחה, לקראת השנים הרבות שעוד בדרך.

לפרטים נוספים ולהתייעצות ללא תשלום, אתם מוזמנים לפנות אלי.

גילת רדליך כהן, מומחית לגיל השלישי ומגשרת.

טל: 0546866998

דוא"ל: [email protected]

Call Now Button