אפוטרופוס גוף ורכוש ומה שבינהם

● בתי אבות תשושי נפש
●בתי אבות סיעודים
●בתי אבות לאלצהיימר
●בתי אבות לתשושים
●דיור מוגן

עו"ד ומגשרת נילי ברלב

מי הוא אפוטרופוס ומי הוא חוסה?

הכלל הוא כי כל אדם יכול לעשות פעולות משפטיות. היוצא מן הכלל הוא כי חוק או פסק דין יכולים להגביל או לשלול יכולת זו. במקרים בהם כשרותו של אדם מוגבלת או נשללת בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, רשאי בית המשפט למנות לו אפוטרופוס.
אפוטרופוס הוא אדם שבית המשפט ממנה, כדי שינהל את ענייניו של אדם אחר אשר אינו מסוגל לדאוג להם בעצמו.
חסוי לעומת זאת, הוא אם כך אדם שמונה עליו אפוטרופוס.

החוק קובע באופן כללי לאילו קבוצות אוכלוסייה ימונה אפוטרופוס. קביעה אם אדם מסוים בא בגדר אחת הקבוצות בחוק נעשית אך ורק בפסק דין של בית המשפט. משמונה אפוטרופוס, תפקידו לייצג את האדם הנתון לאפוטרופוסותו בכל פעולה משפטית ובכל עניין, לפי הסמכויות שבית המשפט העניק לו, תוך שמירה מתמדת על טובתו של האדם שמונה לו האפוטרופוס. מוסד האפוטרופסות נועד, למעשה, בכדי למנוע מצבים בהם אנשים שאינם מסוגלים לנהל את ענייניהם יוותרו ללא הגנה. מחובתה של חברה לדאוג לאדם החריג והמוגבל החי בתוכה, ולכן מינוי האפוטרופוס נועד קודם כל כדי לסייע לאותם אנשים ולהגן עליהם, על גופם ועל רכושם.

למי בית המשפט יכול למנות אפוטרופוס?

ניתן להצביע על שתי קבוצות אוכלוסייה עיקריות, המנויות בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, שלהן רשאי בית-המשפט למנות אפוטרופוס:
פסול דין
בית המשפט מוסמך לקבוע כי אדם הוא פסול דין במידה ואותו אדם סובל ממחלת נפש או מליקוי בשכלו, ואותה מחלה או ליקוי גורמים לכך שהוא אינו מסוגל לדאוג לענייניו לדוגמה: מחלת אלצהיימר..
לא כל הפרעה בשיפוט ובשיקול הדעת או חוסר צלילות הדעת שוללים את כושרו המשפטי של אדם ומביאה להכרזה עליו כעל פסול דין. גם חולשה פיסית אינה מספקת. נדרשים אך ורק מחלה או ליקוי.
אדם שאינו יכול, באופן זמני או קבוע, לדאוג לענייניו
הכוונה היא לאדם שבשל סיבה כלשהי, למשל מחלה, תאונה קשה, נכות או ירידה בתפקוד הקוגניטיבי אינו יכול לנהל את ענייניו. אדם זה אינו פסול דין, אך בית המשפט רשאי למנות לו אפוטרופוס. משמונה לו אפוטרופוס, כשרותו המשפטית מוגבלת.. במונח "אין אדם מסוגל לדאוג לענייניו" הכוונה היא לאדם שאינו מסוגל לנהל, לשלוט ולהיות אחראי להיבטים השונים של חייו, לטפל בעסקיו ובענייניו הכספיים, הבריאותיים וכדומה. הכוונה היא לחוסר יכולת לטפל בכל או ברוב ענייניו של אדם, ולא לחוסר תפקוד בתחום אחד של החיים.

מי רשאי להגיש הבקשה?

לא כל אחד יכול לפנות לבית-המשפט בבקשה למנות אפוטרופוס על אדם. בקשה למינוי אפוטרופוס יכולים להגיש:
1. בן זוגו של החסוי או קרוב משפחה שלו (אביו, אמו, בנו, בתו, אחיו, אחותו, סבו, סבתו, נכדו, נכדתו). בן המשפחה יגיש את הבקשה ישירות לבית-המשפט, ויוכל להסתייע לשם כך בעורך דין.
2. היועץ המשפטי לממשלה או נציגו. למעשה, העובד הסוציאלי ייצור קשר בעניין זה עם נציג היועץ המשפטי לממשלה שבמשרד הרווחה. נציג היועץ המשפטי יגיש את הבקשה לבית המשפט.

מה הם תפקידיו וסמכויותיו של האפוטרופוס?

נדרשות מן האפוטרופוס נאמנות, אחריות, רצינות, אמינות והשקעה בתפקידו. כמו כן, האפוטרופוס חייב לשמוע את דעת החסוי אם ניתן לברר עמו מהי עמדתו לגביהם. המטרה היא לשתף ככל הניתן את החסוי בהחלטות הנקבעות לגביו.
החוק מעניק לאפוטרופוס קשת רחבה ביותר של סמכויות, שכן הוא קובע כי "האפוטרופוס מוסמך לעשות כל הדרוש למילוי תפקידיו". אולם, ישנן פעולות מסוימות שבהן האפוטרופוס חייב לקבל אישור מבית המשפט, מראש, כדי לייצג בהן את החסוי

מתי מסתיים תפקידו של האפוטרופוס?

החוק קובע מספר אפשרויות לסיום תפקידו של האפוטרופוס.
סיום טבעי: אפוטרופסות על פסול דין מסתיימת, באופן טבעי, אם פסול הדין חדל להיות "פסול דין" ובית המשפט חזר והכריז עליו כ"כשיר"; אפוטרופסות על מי שאינו קטין או פסול דין מסתיימת אם בית המשפט קובע כי הסיבות שבגללן נקבעה האפוטרופסות חדלו מלהתקיים או שהושגה מטרת האפוטרופסות; אפוטרופסות על כל חסוי באשר הוא מסתיימת כאשר החסוי הולך לעולמו.
התפטרות: האפוטרופוס רשאי להתפטר מתפקידו, באמצעות הודעה בכתב לבית המשפט. ההתפטרות תקפה רק אם בית המשפט אישר אותה ומן המועד שנקבע באישור זה.
פיטורין: בית המשפט רשאי לפטר אפוטרופוס אשר לדעת בית המשפט לא מילא את תפקידיו כראוי או מכל סיבה אחרת לפיטורין כפי שיראה בית המשפט לנכון.

חובות האפוטרופוס עם סיום תפקידו

כאשר מסתיים תפקידו של האפוטרופוס עקב אחת הסיבות המנויות כאן, חייב האפוטרופוס למסור לחסוי בחזרה את כל נכסי החסוי הנמצאים בידו או בפיקוחו, וכן את כל המסמכים הנוגעים לנכסים אלה

Call Now Button